soa testen/voorkomen

• vrouwie

Ik had vandaag een afspraak voor een soa-test bij de GGD. Zo'n test is gratis. Er is bloed van me afgenomen voor onderzoek op hiv en syfilis en ik moet nog urine (van morgenochtend) opsturen voor onderzoek op chlamydia en gonnoroe. Ik heb wat gezeurd over “waarom geen hepatitis B” en nadat ik op de vraag “Bent u een swinger?” bevestigend had geantwoord, en tevens een optelling had gemaakt van het aantal sexpartners van het laatste half jaar (13) mocht mijn bloed ook getest gaan worden op hepatitis B, en ik mocht me zelfs gratis laten inenten voor hepatitis B!

• vrouwie

Dat je je gratis kunt laten inenten tegen hepatitis B is wel bijzonder hoor want het is anders heel duur. Voor de doelgroep ‘swingers’ is dit alleen nog gratis tot in november dit jaar. (Onderzoek heeft uitgewezen dat er niet of nauwelijks hepatitis B heerst onder swingers. Het komt veel meer voor onder mannelijke homo's.) Dus als je dit wilt (je bent dan minimaal 15 jaar tot levenslang beschermd), wees er nu bij!

• Fred

Je gratis in laten enten tegen Hepatitis B is in het geheel niet bijzonder, iedere swinger kan dat gewoon laten doen bij de GGD. Vanwege de ernst van hepatitis B heeft het Ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport (VWS) besloten om vaccinaties gratis aan te bieden aan mensen die met verschillende partners vrijen. Normaal kosten deze vaccinaties ruim € 120,-.

Waar het verhaal vandaan komt dat dat nog maar tot november zou kunnen is mij een raadsel, suggeren dat er niet of nauwelijks Hepatitis B onder swingers voorkomt vind ik erg gevaarlijk, je wekt daarmee een gevoel van schijnveiligheid op….. het lijkt me beter dat je je eerst goed verdiept in de materie voordat je dit soort uitspraken doet. De landelijke campagne loopt tot eind 2008 en daarna wordt het gratis vaccineren gewoon opgenomen in het reguliere takenpakket van de GGD.

Wat ik vreemd vind trouwens is dat je een optelsom moest maken van het aantal sexpartners, dat gaat ze niets aan….als jij aangeeft dat je wisselende sexuele contacten hebt is dat voldoende.

Voor de lezers die de juiste informatie willen hebben verwijs ik naar de site van de GGD, hier een paar rechtsreekse linkjes:

Vaccinatiecampagne hepatitis B risicogroepen

: http://www.ggd.nl/kennisnet/domeinen/raadplegen.asp?display=2&atoom=16931&atoomsrt=9&actie=2

De folder: http://www.ggd.nl/kennisnet/uploaddb/downl_object.asp?atoom=17407&VolgNr=1

Nog meer info: http://www.ggd.nl/kennisnet/uploaddb/downl_object.asp?atoom=16222&VolgNr=1

• antony

Het verhaal dat de inentingen maar tot november zijn hebben wij van een medewerkster bij de GGD in Breda gehoord toen wij een maand geleden onze 2e prik haalden.

Ze adviseerde wel om er met anderen over te praten op parenclubs om mensen op dit feit attent te maken zodat ze nog gauw gebruik konden maken van de gratis regeling.

• vrouwie

Nou Fred, voor jou mag het dan een raadsel zijn, waar mijn verhaal vandaan komt, maar mensen die gewoon mijn beide berichten lezen, weten dat ik op 9 augustus bij de GGD was om me te laten testen en inenten, en daar komt alle info zeer recent en rechtstreeks vandaan. Ook antony bevestigt de info in zijn bericht, uit de eerste hand.

Het lijkt me dat jij, Fred, beter maar eerst goed de berichten leest en je eens afvraagt of je echt wel alles al weet, en niet zo arrogant van stapel loopt.

In de folder over hepatisvaccinatie die ik meekreeg (derde druk, 2005) staat dat de kosten gewoonlijk minimaal 130 euro zijn en niet 120. En nogmaals gratis vaccineren voor de doelgroep swingers gebeurt alleen tot in november.

• Fred

Uhhm tsja dus ik moet de berichten van twee anonieme bezoekers van dit prikbord die het vervolgens van ‘een’ medewerker van de GGD hebben gehoord geloven boven alle informatie die de GGD zelf geeft ?

Lekker belangrijk zeg, 130 euro in plaats van 120……………

Ik ben zeker niet arrogant maar kennelijk ben je een beetje op je teentjes getrapt omdat ik je informatie met feiten weerleg.

Nog even wat feiten:

http://www.ggdkennisnet.nl/kennisnet/uploaddb/downl_object.asp?atoom=44139&VolgNr=535

http://www.ggdkennisnet.nl/kennisnet/uploaddb/downl_object.asp?atoom=44139&VolgNr=536

Maar geloof jij maar wat die medewerkers jou hebben verteld……..die hebben vast gelijk……

• vrouwie

Hoi Fred, je gedraagt je als een ongelofelijke E I K E L. Beslist niet voor jou, maar wel voor overige lezers, plaats ik het volgende:

Bron: HBV-campagne Nieuws 14 (mei 2007)

GGD Nederland en het CIb werken samen aan de

voorbereiding van de structurele inbedding en de overdracht.

Zo is in maart een expertmeeting georganiseerd

waarin de doelgroepen zijn geëvalueerd aan de hand

van surveillance- en onderzoeksgegevens.

BELANGRIJKSTE ADVIES VAN DE EXPERTS IS OM TE STOPPEN MET HET GRATIS VACCINEREN VAN HETEROSEXUELEN MET WISSELENDE CONTACTEN. DE REDENERING IS DAT ER WEILSWAAR ACUTE HEPATITIS B ONDER HETEROSEKSUELEN WORDT GEVONDEN, MAAR DAT DIT MET NAME VERKLAARD WORDT DOOR AFKOMST UIT EEN ENDEMISCH LAND OFWEL HET HEBBEN VAN EEN ‘VASTE PARTNER’ UIT EEN ENDEMISCH LAND. dE TRANSMISSIE VIA ‘HETEROSEKSUELE WISSELENDE CONTACTEN’LIJKT GEEN GROTE ROL TE SPELEN.

Een andere belangrijke conclusie is dat mannen die seks

hebben met mannen de belangrijkste risicogroep vormen.

Inspanningen om deze risicogroep te vaccineren dienen

daarom geïntensiveerd te worden; dat geldt vooral

voor de jongere homomannen. Voor de doelgroepen

prostituees en druggebruikers is continuering van het

vaccinatieaanbod geadviseerd. In de zomer beslissen de

begeleidingscommissie van de campagne en VWS over

de adviezen. Tot dan verandert er nog niets aan de

uitvoering van de campagne.

“In de zomer”, dat is nu. Er is nu dus wel iets veranderd aan de uitvoering van de campante. Het is logisch dat als die beslissing nog maar net is gevallen, dat die dan nog niet direct op alle plaatsten op internet is te lezen.

• Fred

Jammer dat je het nodig vind om te gaan schelden.

Nogmaals, ook in het stuk hierboven staat nergens dat er mee gestopt gaat worden, er wordt slechts een advies uitgebracht.

Maargoed, ik stop deze zinloze discussie maar want ik heb weinig zin in een ja/nee spelletje op basis van geruchten, ik beperk me voorlopig gewoon tot de feiten zoals ze er liggen.

• feng

de ggd vertelde ons dat zij die vraag stelde vanwege onderzoek.

wilden zo inzicht krijgen in het aantal sexuele contacten bij swingers.

• M

Ik werk op de SOA afdeling van een GGD en het is inderdaad waar dat heteroseksuelen (en dus swingers) nog maar tot november de Hepatitis B vaccinaties gratis krijgen. Als je er voor november mee begint mag je de ‘kuur’ van 3 vaccinaties wel gratis afmaken na die tijd.